1. Instalacja
2. Konfiguracja programu
3. Synchronizacja należności
4. Historia synchronizacji
1. Instalacja
W tej części dowiesz się jakie są wymagania aplikacji Rozważna Firma Data Integrator oraz jak poprawnie zainstalować program.
1.1 Wymagania
Aplikacja Rozważna Firma Data Integrator została zaprojektowana na systemy Windows Vista/7/8. Do prawidłowego działania aplikacji wymagane jest zainstalowanie biblioteki .NET Framework 4.5. Wszystkie wymagane składniki zostaną pobrane i zainstalowane w trakcie procesu instalacji.
1.2 Kreator instalacji
Aby zainstalować program uruchom pobrany wcześniej plik instalacyjny. Aktualną wersję programu możesz znaleźć na stronie www.rozwaznafirma.pl.
Uruchomieniu pliku instalacyjnego otworzy okno kreatora instalacji. Instalację rozpoczniesz klikając Dalej.
Kolejny krok pozawala na wybór dodatkowych opcji. Jeśli zdecydujesz, że ustawienia domyślne nie odpowiadają Twoim preferencjom, odznacz wybrane pola. Następnie kliknij Dalej.
W następnym kroku kreator sprawdzi czy Twój system operacyjny posiada wszystkie potrzebne do uruchomienia programu składniki. Jeśli to konieczne, dodatkowe komponenty zostaną automatycznie pobrane i zainstalowane. Kliknij Instaluj.
Zakończenie instalacji zostanie potwierdzone w ostatnim kroku. Przycisk Zakończ, zamknie kreatora instalacji.
2. Konfiguracja programu
W tej części dowiesz się jak przygotować aplikację Rozważna Firma Data Integrator do pracy z twoim programem księgowym oraz systemem Rozważna Firma.
2.1 Uzyskanie danych logowania do systemu Rozważna Firma (API MNB)
Autoryzacja w systemie Rozważna Firma przeprowadzana jest w oparciu o podanie pary danych: klucz API, numer NIP Twojej organizacji. Dane autoryzacyjne pobierzesz z panelu klienta Rozważna Firma. W tym celu zaloguj się do systemu, kliknij w ikonę ustawień, a następnie w pozycję API.
Integrację z aplikacją Rozważna Firma Data Integrator ustawisz wybierając pozycję inna aplikacja:
Aby pobrać klucz API ustawionej integracji, kliknij Edytuj.
Klucz skopiuj i wklej do aplikacji Rozważna Firma Data Integrator.
UWAGA: Jeśli zajdzie potrzeba zmiany klucza, możesz to zrobić w tym miejscu. W tym celu kliknij Wygeneruj ponownie.
2.2 Ustanowienie połączenia z bazą danych programu księgowego
Konfigurację rozpocznij od wybrania programu księgowego, z którym ma współpracować Rozważna Firma Data Integrator:
Następnie podaj dane autoryzacyjne połączenia z bazą danych. Jeśli ich nie znasz, zapytaj o nie swojego Administratora lub osobę, która instalowała Twój program księgowy.
Potrzebne będą następujące dane:
- nazwa lub adres IP serwera bazy danych,
- typ autoryzacji (Windows lub SQL Sever),
- użytkownik bazy danych (tylko dla autoryzacji SQL Server),
- hasło do bazy danych (tylko dla autoryzacji SQL Server),
- nazwa bazy danych
W przypadku użytkowania innego programu księgowego lub specyficznych ustawień należy wybrać własne zapytanie SQL.
Treść zapytania wpisuje się w pliku CustomQuery znajdującego się w katalogu programu.
UWAGA: Listę dostępnych na serwerze baz możesz pobrać poprzez klikniecie przycisku . Przycisk będzie aktywny w momencie nawiązania połączenia z serwerem bazy danych tzn. jeśli podano prawidłowe dane autoryzacyjne oraz masz aktywne połączenie sieciowe.
Aby zweryfikować poprawność danych możesz wcisnąć przycisk Sprawdź połączenie. Jeżeli podane przez Ciebie dane są prawidłowe, program umożliwi Ci zapis ustawień konfiguracyjnych. W tym celu kliknij Zapisz konfigurację. Od tej pory program będzie pamiętał wprowadzone ustawienia i będzie można korzystać z opcji synchronizacji automatycznej.
3. Synchronizacja należności
W tej części dowiesz się w jaki sposób przesłać należności do systemu Rozważna Firma.
3.1 Synchronizacja ręczna
Synchronizacja należności możliwa jest dopiero po nawiązaniu połączenia z systemem Rozważna Firma oraz wybranym programem księgowym. Podanie danych autoryzacyjnych odblokowuje przycisk Zaloguj, po którego wciśnięciu wyświetlony zostanie status o powodzeniu akcji:
Jeśli aplikacja Rozważna Firma Data Integrator nie będzie mogła nawiązać połączenia z bazą danych programu księgowego, wyświetlony zostanie komunikat:
Aplikacja poinformuje Cię również o tym, że wskazano błędny program księgowy lub niewłaściwą nazwę bazy danych.
UWAGA: W procesie logowania do systemu Rozważna Firma, sprawdzana jest możliwość nawiązania połączenia z bazą danych programu księgowego. Przed logowaniem upewnij się, że wprowadzona konfiguracja jest prawidłowa. W tym celu wciśnij przycisk Sprawdź połączenie w zakładce Połączenie.
Udana próba logowania umożliwia przesłanie należności z połączonego programu księgowego do systemu Rozważna Firma. W tym celu wciśnij przycisk Prześlij należności. Po krótkiej chwili zobaczysz odpowiedni komunikat:
Jeśli synchronizacja zakończy się powodzeniem, aplikacja poinformuje Cię o tym komunikatem oraz zmianą informacji w pasku statusu głównego okna programu:
Jeśli dane w Twoim programie księgowym wymagają uzupełnienia lub poprawy, wyświetlony zostanie następujący komunikat:
W sekcji Historia synchronizacji dowiesz się jak sprawdzić, które dane wymagają korekty.
3.2 Konfiguracja synchronizacji automatycznej
Aby uruchomić synchronizację automatyczną ustaw pożądaną częstotliwość synchronizacji w zakładce Połączenie, a następnie wciśnij przycisk Synchronizuj w tle.
Program poinformuje Cię o rozpoczęciu synchronizacji cyklicznej:
Wciskając Wstrzymaj synchronizację w tle wyłączysz planowaną wysyłkę należności.
Program poinformuje Cię o zakończeniu synchronizacji cyklicznej:
Aplikacja Rozważna Firma Data Integrator może synchronizować należności z Twojego programu księgowego w sposób w 100% automatyczny. W tym celu musisz:
- ustawić zamierzoną częstotliwość synchronizacji,
- oznaczyć pole wyboru Zaloguj i synchronizuj po uruchomieniu programu w zakładce Import,
- zapisać działającą konfigurację aplikacji (podać komplet poprawnych danych autoryzacyjnych, podać działające dane konfiguracyjne połączenia z programem księgowym),
- dodać aplikację do Autostartu Windows (domyślnie wpis jest tworzony podczas procesu instalacji).
4. Historia synchronizacji
W tej części dowiesz się w jaki sposób sprawdzić, które dane wymagają uzupełnienia lub poprawy.
Może się zdarzyć, że dane w Twoim programie księgowym są niepoprawne lub niepełne. Może to prowadzić do sytuacji, że pełne uruchomienie monitoringu nie będzie możliwe. Aplikacja Rozważna Firma Data Integrator sprawdzi ten fakt i zasygnalizuje go odpowiednim komunikatem.
Szczegóły dotyczące kontrahentów i faktur, w których występuje problem możesz podglądnąć w zakładce Historia Synchronizacji. Kliknięcie w dymek otworzy zakładkę.
Jeśli zajdzie potrzeba przekazania informacji o danych do uzupełnienia innej osobie, możesz zapisać historię synchronizacji do pliku tekstowego. W tym celu kliknij przycisk Zapisz do pliku i wskaż lokalizację docelową. Plik można otworzyć w dowolnym edytorze tekstowym.